Εγκυμοσύνη και αεροπορικά ταξίδια (β' μέρος) - Από τον Δρ. Γιώργο Αναστασίου


Από τον Δρ.Γιώργο Αναστασίου- Μαιευτήρας Χειρούργος Γυναικολόγος στην κλινική «Μητέρα και Παιδί»

(β' μέρος)

«Επιβαρυντικοί Παράγοντες που μπορεί να έχει η πτήση στην εγκυμοσύνη»

 

Σε μεγάλης διάρκειας υπερατλαντικές πτήσεις το ύψος πτήσης κυμαίνεται γύρω στα 10000 με 12000 μέτρα. Η ατμοσφαιρική πίεση μειώνεται από 760 σε επίπεδο θάλασσας στα 560 mmHg στο πιο πάνω υψόμετρο. Η μείωση της ατμοσφαιρικής επιφέρει στην έγκυο μια σχετική υποξία κατά την οποία τόσο η έγκυος και το έμβρυο δεν έχουν κανένα μειονέκτημα. Ο κορεσμός  (η οξυγόνωση του αίματος) μειώνεται από 97-99% στο 90-94% κάτι που δεν επηρεάζει.

Επίσης η καρδιακή λειτουργία ενός υγιούς εμβρύου δεν επηρεάζεται.

Σε περίπτωση που μειώνεται η ατμοσφαιρική πίεση διαστέλλονται τα αέρια του σώματος με τη γνωστή πίεση στα αυτιά κατά την απογείωση και τη προσγείωση. Μια σχετικά απλή «παρενέργεια» της πτήσης. Σε περίπτωση ασθένειας του αυτιού ή των ιγμορείων ή  των πνευμόνωνν ή του εντέρου μπορεί να υπάρξουν σοβαρά προβλήματα και επιπλοκές.

Επίσης η ξηρότητα του αέρα στην καμπίνα σε συνδυασμό με μειωμένη λήψη υγρών ή και έντονη εφίδρωση ή αυξημένη διούρηση σαν αποτέλεσμα  της κατανάλωσης καφέ και αλκοολούχων ποτών μπορεί να δημιουργήσει προϋποθέσεις για ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος .

Επίσης πρέπει να ληφθούν υπόψιν και άλλοι παράγοντες που μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στην εγκυμοσύνη όπως οι δονήσεις η ηχορύπανση και το "jet lag ". Να αναφέρουμε ακόμα και υποκειμενικούς παράγοντες όπως φόβο που μπορεί με το στρες που προκαλεί να δημιουργήσει  πρόωρες συσπάσεις. Αυτές βέβαια δεν είναι δυνατόν να επιφέρουν  πρόωρο τοκετό αν δεν υπήρχαν στο παρελθόν ενδείξεις για κάτι τέτοιο.

Εξειδικευμένα ρίσκα για έγκυες

  • Επιβάρυνση με ακτινοβολία

Σύμφωνα με τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας η αποδεκτή επιβάρυνση του σώματος με ακτινοβολία ανέρχεται σε 2.1 mSv  ανά έτος ή  0.5 mSv κάθε  μήνα. Επίσης κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης η επιβάρυνση δεν μπορεί να υπερβεί το 1mSv ποσοστό που είναι κατά πόσο χαμηλότερο του επιβλαβούς ποσοστού των 20 mSv

Η ακτινοβολία που δέχεται ο οργανισμός εξαρτάται από τη διάρκεια τής πτήσης το ύψος που πετάει το αεροπλάνο αλλά το δρομολόγιο. Η κοσμική ακτινοβολία είναι σε ύψος 10 με 12 χιλιόμετρα 100 φορές πιο πολύ πάρα στην επιφάνεια της γης.

Σε μικρής διάρκειας ταξίδια ( πιο σύντομα από 4 ώρες) υπολογίζεται ότι ο οργανισμός επιβαρύνεται  με 0,001-0,003 mSv  και σε μεγάλης  διάρκειας σε 0,005-0,008 mSv. Έχει υπολογιστεί σε ταξίδια μεγάλης διάρκειας και βορεινής κατεύθυνσης ότι ο οργανισμός δέχεται τόση ακτινοβολία που ισοδυναμεί με μια ακτινογραφία θώρακα (0,1 mSv.

  • body scanner

Τα τελευταία χρόνια εφαρμόζεται σε αεροδρόμια πολλών χωρών η μέθοδος του BODY scanner (ολόσωμου σαρωτή), μια υπαλλακτική μέθοδος του ανιχνευτή μετάλλων. Η έκθεση σε ακτινοβολία από την συγκεκριμένη μέθοδο είναι 10000 χαμηλότερη από αυτή ενός κινητού τηλεφώνου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις το  " body scanner " είναι εντελώς ακίνδυνο.

  • Μαιευτικά επείγοντα κατά την διάρκεια της  πτήσης

Ο αριθμός των επειγόντων περιστατικών κατά την διάρκεια της πτήσης ανέρχεται στα 16-25 στο εκατομμύριο. Ο αριθμός των θανάτων σε πτήση 1-3  στα 10 εκατομμύρια. Δεν υπάρχουν αριθμοί και διεθνή στοιχεία  πόσα παιδιά γεννιούνται κατά τη πτήση .

Ανεπίσημα στοιχεία αναφέρουν πώς κάθε χρόνο γεννιέται στη Γερμανία 1 παιδί "πάνω από τα σύννεφα"

Συμπέρασμα

Σύμφωνα με το βρετανικό κολέγιο Μαιευτήρων και Γυναικολόγων ( Royal College Obstetricians Gynecologists) δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι τα αεροπορικά ταξίδια αυξάνουν τον κίνδυνο επιπλοκών της εγκυμοσύνης  όπως πρόωρος τοκετός ή πρόωρη ρήξη υμένων ή αποκόλλησή πλακούντα.

Αμερικάνικη μελέτη έχει συγκρίνει 118 έγκυες με 2 αεροπορικά ταξίδια το πρώτο των οποίων έγινε στο 1ο τρίμηνο και με ώρες πτήσης πέραν των 4 ωρών με 104 που δεν ταξίδεψαν. Τα αποτελέσματα δεν κατέδειξαν διαφορές στο τρόπο τοκετού  ή  σε πιθανές επιπλοκές του τοκετού.

Καταληκτικά μπορεί κάποιος να συμπεράνει πώς περιστασιακά ταξίδια στην εγκυμοσύνη ιδιαίτερα στο δεύτερο τρίμηνο δεν έχουν κανένα κίνδυνο για έγκυο και έμβρυο.

Τα στοιχεία που αναφέρονται στα άρθρα προέρχονται από την ΠΟΥ (WHO ) το  RCOG και τη Lufthansa.