Αλήθειες και μύθοι για τη λογοθεραπεία στα παιδιά
Αλήθειες και μύθοι για τη λογοθεραπεία στα παιδιά


Ποια είναι τα σημάδια σε ένα παιδί ότι χρειάζεται λογοθεραπεία και ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να την ξεκινήσει; Που μπορεί να αξιολογηθεί ένα παιδί; Ποιά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει; Όλοι οι γονείς έχουν απορίες για τη λογοθεραπεία.

Το θέμα του λόγου και της επικοινωνίας του παιδιού, όπως και οι μαθησιακές δυσκολίες που ενδεχομένως να αντιμετωπίζουν τα παιδιά είναι ένα ζήτημα που προβληματίζει και αγχώνει τους γονείς. Πλέον όμως οι νεότερες γενιές γονέων αντιλαμβάνονται ότι ένα μικρό πρόβλημα λόγου ή επικοινωνίας μπορεί να λυθεί άμεσα με τη βοήθεια του λογοθεραπευτή. Ή και ένα μεγαλύτερο θέμα που μπορεί να μας απασχολεί σε σχέση με το παιδί και την αντίδραση του στο περιβάλλον.

Γι αυτό απευθυνθήκαμε στη λογοθεραπεύτρια Ελένη Κασταμονίτη (Κέντρο Λογοθεραπείας - Εξειδίκευση στις Ειδικές Μαθησιακές Διαταραχές) η οποία μας λύνει μερικές βασικές απορίες για τη λογοθεραπεία.

*Σε ποια ηλικία πρέπει να αναζητήσω βοήθεια για το παιδί μου;

Η καλή λεκτική επικοινωνία με τους άλλους είναι απαραίτητη για την ομαλή συναισθηματική και κοινωνική εξέλιξη του παιδιού Οι λογοθεραπευτές ασχολούνται με παιδιά από την βρεφική τους ηλικία μέχρι και την ενηλικίωσή τους. Αν πιστεύετε ή διαπιστώνετε κάποια δυσκολία στο λόγο ή στην επικοινωνία του παιδιού σας , τότε είναι καλό να απευθυνθείτε άμεσα σε έναν λογοθεραπευτή για μια αξιολόγηση . Έπειτα από μια αξιολόγηση θα σας προτείνει αν είναι απαραίτητη η ένταξη του παιδιού σε λογοθεραπευτικό πρόγραμμα.​

*Πώς οργανώνεται ένα λογοθεραπευτικό πρόγραμμα;

Τα προγράμματα αποκατάστασης λόγου και ομιλίας είναι εξατομικευμένα. Ο λογοθεραπευτής σύμφωνα με την αξιολόγηση - εκτίμηση που έχει πραγματοποιήσει, καθορίζει τους στόχους του θεραπευτικού προγράμματος σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε ατόμου ξεχωριστά αποσκοπώντας στην κατάκτηση του υψηλότερου επιπέδου στο οποίο το άτομο θα πρέπει να φτάσει μετά την ολοκλήρωση της παρέμβασης.

*Πώς μπορώ να συνεισφέρω στην λογοθεραπευτική αποκατάσταση του παιδιού μου;

Ο λογοθεραπευτής είναι υπεύθυνος για το πρόγραμμα αποκατάστασης. Ωστόσο πρέπει να γίνει σαφές στους γονείς πως η συμβολή τους είναι αναγκαία και απαραίτητη. Ο γονέας πρέπει να συνεργάζεται άμεσα με τον θεραπευτή, να ακολουθεί τις οδηγίες του αλλά και να συζητάει μαζί του τις απορίες και τους προβληματισμούς του. Επίσης , είναι σημαντικό να διοχετεύει θετικά συναισθήματα στο παιδί για τη λογοθεραπεία, ενθαρρύνοντάς το αλλά και επιβραβεύοντάς το, ώστε κι αυτό με τη σειρά του να εντείνει την προσπάθειά του.

*Μπορεί μια διαταραχή στο λόγο να επηρεάσει τη σχολική επίδοση του παιδιού μου;

Παιδιά με διαταραχές στο λόγο είναι πιθανό να εμφανίσουν δυσκολίες στη σχολική τους επίδοση. Μπορεί να δυσκολευτούν με την ανάγνωση, με την κατανόηση, με την απόδοση του νοήματος ενός κειμένου, με την οργάνωση του γραπτού λόγου ή και με την κριτικής τους σκέψης . Οι πιθανότητες εμφάνισης αυτών των δυσκολιών και ο βαθμός δυσκολίας μειώνεται, εάν αντιμετωπιστούν εγκαίρως οι διαταραχές λόγου και ομιλίας. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να αναζητείται η γνώμη του ειδικού εάν υπάρχει υποψία διαταραχής στο λόγο και στην ομιλίας ενός παιδιού.

* Γιατί είναι σημαντική η πρώιμη παρέμβαση;

Η σπουδαιότητα της πρώιμης παρέμβασης πρέπει να υπογραμμιστεί καθώς με το πέρασμα του χρόνου οι δυσκολίες του παιδιού εδραιώνονται , καθώς συνηθίζει να λειτουργεί στο λανθασμένο πρότυπο μάθησης, στο λανθασμένο λόγο, στη λανθασμένη συμπεριφορά με αποτέλεσμα να καθίσταται ακόμα πιο δύσκολη η αρμονική ένταξή του στο ευρύτερο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Με την πρώιμη παρέμβαση τα παιδιά ηλικίας 2 -5 ετών μπορούν σχετικά εύκολα να ανακάμψουν τις γλωσσικές τους δυσκολίες, με σωστή και μεθοδευμένη παρέμβαση. Αυτό συμβαίνει διότι η ηλικία των 2-5 ετών θεωρείται η πιο κατάλληλη και η πιο κρίσιμη για παρέμβαση, λόγω της πλαστικότητας του εγκεφάλου. Η πρώιμη παρέμβαση επιτρέπει την πιο εύκολη και αποτελεσματική αφομοίωση των ερεθισμάτων που δέχεται το παιδί.

Γενικά οι γονείς θα πρέπει να λειτουργούν έχοντας υπόψη τους την έγκαιρη παρέμβαση σε προβλήματα λόγου και ομιλίας πριν αυτά διογκωθούν και χαθεί πολύτιμος χρόνος.

Με βάση το γενικό αυτό κανόνα, οι γονείς όπως και οι εκπαιδευτικοί παιδιών μικρής ηλικίας, θα πρέπει να είναι σε θέση, μόλις εντοπίσουν κάποιες δυσκολίες, να παραπέμψουν ένα παιδί για αξιολόγηση σε ένα λογοθεραπευτή. Με τον τρόπο αυτό ενεργούν αποτελεσματικά, προληπτικά και ιδιαίτερα ευοίωνα για το μέλλον του παιδιού τους. the best.gr


Κάντε LIKE τη σελίδα μας στο Facebook!!